Lycklig…

I morse då jag läste ÖA fick jag denna glada överraskning…

Det är inget man förväntar sig men jag måste erkänna detta bevis på att det blev lyckat var superskoj.

Trött men nöjd, jag har jobbat konstant i många dagar, vilar jag nu i två dagar för att sedan börja planera nästa läger. Inom kort kommer det mer information om BungyPump loppet jag kommer att anordna i Örnsköldsvik.

Passa på att ta er en skön promenad denna härliga soliga lördag.

Puss&Kram

Mycket vill ha mer…

”För varje morgon nu känns natten lite längre bort
och det var längesen jag värmdes av att våren kom
För varje längre dag känns livet lite mindre kort.”
I morse hörde jag denna låt på radion med Totta Näslund. Jag älskar låttexter.
Det är är så underbart att vakna på morgonen och vara lycklig för den man är, som jag brukar säga till er efter träningen att ni varje morgon ska se er själva i spegeln och våga älskar er själva och säga att ni är vacker.
Hur ofta berömmer ni er själva, att ni stiger ur sängen varje morgon, går till jobbet varje dag, handlar, städar, tränar, är en god fru/man, sambo, sköter er ekonomin och mycket mer. Samtidigt då ni sitter på toa så tror jag säkert att många av er har plockat lite smuts från golvet. Eller hur, visst har det hänt?  Vi vill oftast ha beröm av andra men hur ofta säger vi högt till oss själva- Gud va bra du är och vad snygg du är!
Jag lovar att varje dag går lite lättare om man tittar framåt och inte bakåt och framför allt inte bara ser nattsvart på allt. Foten i kläm det kunde ha varit värre…
Engelska ordspråket ”comes around goes around” betyder mycket för mig. Att ge av sig själv, sin tid, sin kunskap till andra utan att kräva något tillbaka. När du minst anar så kommer det oftast tillbaka, på ett eller annat vis.
Om vi hela tiden ska räkna på saker, gör jag detta för dig så måste du göra något tillbaka. Det tycker jag är småaktigt. Men alla är vi olika och kanske är det tur det.
Som Totta sjunger: Vi springer och vi springer men vi kommer ingenstans
vi bara virvlar runt i glömskans sista dans…
Tag dig tid att stanna upp och ha eftertanke för en dag kan det vara försent.
Ring din kompis som du inte har ringt på länge.
Jag fick höra att min klasskompis Peter endast varit sjuk i 7 månader innan han dog, det är kort tid att förbereda sig och sin familj på, att man inte ska leva längre. Varför måste vi få oss en tankeställare för att ta vara på livet fullt ut. Njut av våren som ligger framför oss, längta inte till sommaren, den kommer jag lovar. Svårt att tro idag då snön ligger på backen.Totta sjunger – mycket vill ha mer…men ha inte så bråttom.
Trevlig helg alla vänner, var rädd om varandra!
Säg till dig själv att du älskar dig för att du är den du är.
Puss&Kram Love U
——————————————————
Mycket vill ha mer med Totta Näslund
För varje morgon nu känns natten lite längre bort
och det var längesen jag värmdes av att våren kom
För varje längre dag känns livet lite mindre kort
Och dessa kala rum blir mer och mer ett hemma eftersom
Jag har sprungit, jag har sprungit men jag kom just ingenstans
jag bara sveptes runt i glömskans sista dans
Och det är alltid bara ensamhetens bild du ser
när du har druckit allt som nätter ger
och mycket vill ha mer

Visst har jag älskat och jag var nog också älskad då
det var ingenting som överlevde morgonen
så jag gick ut och sökte tröst var än den fanns att få
varje främling blev en frälsare och länge saknad vän
se vi springer och vi springer men vi kommer ingenstans
vi bara virvlar runt i glömskans sista dans
Och sen blir alltid bara svarta skuggor fler och fler
när du har njutit allt som nätter ger
och mycket vill ha mer

Varje morgon nu känns natten längre bort ändå
för varje morgon nu känns dagarna allt mindre grå
för varje morgon blir det lättare att vänta på
att jag ska finna det som en gång dog?
där mycket väl fick nog
nu är det gryningen jag återser
och mycket vill ha mer

Gå baklänges…

Igår kväll var jag i Husum för att demonstrera BungyPump stavar. Jag träffar så otroligt trevliga människor som jag alltid lär mig något av. Det kom fram en man och kvinna som berättade att de går med vanliga stavar 1 ½ timme varje dag. Som vanligt ville jag berätta vilka fördelar BungyPump stavar är bla. för balansen. Mannen berättade att han hade dålig balans och därför hade han lärt sig av kineserna att man ska gå baklänges för att träna sin balans. Paret berättade för mig att de brukade göra det varje dag på sina rundor men de var noga med att göra det på en plats där ingen såg dem.
Jag googlade och hittade detta på nätet. Intressant läsning, nästa pass ska vi testa att gå baklänges fast vi är på offentliga platser. En BungyPumpare skäms inte för de vi gör, eller hur?



Det gör inte kineserna i allafall. Jag tycker att vi tar lärdom av dem.
Puss&Kram
Hoppas ni får en stund över att gå ut i solen idag. Jag har ett underbart jobb, nu ska jag vara PT och gå upp till åsmasten med barnvagn.
See you – baklänges gång nästa

————————————-Utdrag från nätet…
Detta är speciellt populärt bland Kinas seniorer, som ofta tar sig en baklängespromenad i parken på kvällskvisten. Men även bland Kinas unga har det nu blivit trendigt att gå baklänges på gymmens löpband. Att gå baklänges är inte bara bra träning för ben och lår, utan sägs också träna ryggen, hållningen och balanssinnet till max!
Artikel från Kropp och själ
Artikel av Yi Lian – svensk i Taiwan
Gå baklänges och applådera!

It´s good for health! Det är svaret jag får när jag undrar varför man går baklänges och applåderar. För det gör man faktiskt här i Taiwan. Det är där jag bor sedan snart tre år tillbaka. Att promenera baklänges gör att alla, även de små glömda, musklerna får arbeta. Här ser jag dagligen människor som gör så. Att klappa händerna är ju bra för blodcirkulationen, för sjutton. Hur kan vi ha missat det. Att sitta (på bussen t.ex.) och banka och slå sig på ben och armar är självklart också bra för cirkulationen. Förstår inte varför man aldrig ser sådant hemma. Det är ju ”good for health”, det också.

Det jag i början av min vistelse här, såg på med förundran och ibland ruskade på huvudet åt, ägnar jag mig nu själv åt. Och det är så himla sköönt! Kineserna har en sådan härlig inställning till det som vi kallar vardagsmotion. Man behöver inte alls gå på gym eller svetta sig blodig i motionsspåret. Ut och gå bara, men gå som en kines! Gå snabbt, ta ut rörelserna, vifta med armarna, släng dig i väggen (bokstavligt) gör taichi eller vilka märkliga rörelser du än känner för att göra.

Lekplatserna används inte bara av barnen här, både unga och gamla ses hänga och sträcka ut sig i klätterställningarna. Minsta lilla park eller grönområde är full av liv och rörelse. Man blir så glad och lycklig av att se detta sunda folk i aktion. Det vill jag ta med mig hem! Men risken är väl att jag blir tagen för förargelseväckande beteende när jag går baklänges, ivrigt klappande händerna, i vår lilla stads lilla, lilla stadspark. Hmm!

Har fått höra idag att jag är dålig på att suga in naveln…

I dag var jag till en jättetrevlig och duktig sjukgymnast på HumanResurs som heter Fredrik Hägglund. Han tog sig tid att undersöka min onda rygg. I vanliga fall då man går till en sjukgymnast på en annan vårdcentral  brukar de knappt undersöka en utan bara ge övningar, men denna gång var det annorlunda. En timme var avsatt för mig. Fredrik var noggrann och berättade tydligt vad det var som var fel. Fredrik  bad mig suga in naveln då jag låg på rygg, hör och häpna så tyckte han att jag var dålig på det. Jag som alltid tjatar på er under träningspasset att ni ska suga in naveln. Vi kom fram till att det var nog för att jag pratar  på både in och ut andning samtidigt som jag ska suga in naveln. MEN ändå… så från och med nu ska jag träna lite extra på att suga in naveln då jag ligger ner på rygg.

Detta suga in ”navletips” hittade jag på en sida på nätet:

Stå upp och gärna framför en spegel. Sätt händerna på låren och pressa armarna emot låren så att du tvingas spänna magen. Överdriv en dålig höfthållning genom att puta bakåt med rumpan och genom att svanka. Försök nu att trycka fram höften och eftersträva en god höfthållning med minimal svank genom att kontrahera de inre magmusklerna. Lär dig växla mellan dessa lägen utan problem. Detta är en bra övning för att lära sig hitta de inre magmusklerna.

Referenser

Annerstedt, C. & Gjerset, A. (1997). Idrottens träningslära. SISU Idrottsböcker.

I kväll kommer vi att träna att suga in naveln på rätt sätt.

En stark mage och en stark rygg är A och O för ditt välbefinnade.

Ta ett djupt andetag, sug in naveln och koppla på maglåset. Nu kör vi!

Puss&Kram